By Dennis Wraamann on Onsdag, 1. April 2020
Category: Film

Vi ved det godt, men vi skal også gøre det nu.

Vi skal handle lokalt, det har vi vist længe og mange gør det fordi det er naturligt og praktisk. Når vi har set kampagner for lokalhandel tænker vi vel også på det.

Coronakrisen er en betydelig trussel for alle forretninger og detailhandlen lider voldsomt, så vi skal alle vise samfundssind og støtte vore lokale forretninger. De lokale forretninger er dem der til daglig giver os mulighed for at vælge hvad, og hvor vi vil købe vore varer. Det er ikke bare handel, det er også service – skrevet med stort S.

Under sædvanlige forhold tænker vil vel først over forretningerne når de ikke længere er der, men nu har vi en unik mulighed for at vise vores loyalitet og opbakning til de forretninger der igennem året tager det sure med det søde og holder åbent når vi har brug for det.

De fleste af os forbrugere kunne gøre mere, det er bare en vane vi skal ændre. Vi må beslutte os for, at den billigste pris ikke altid er vigtigst og undertykke den kortsigtede egoisme, der giver os en besparelse. Vi skal, ved at indkøbe mere lokalt markere, at vi værdsætter butikkerne. At vi ser dem som et gode og at vi påskønner at blive genkendt af butikkernes medarbejdere og at de har åbent når vi har brug for dem. Der står mange arbejdspladser på spil når en butik lukker og ikke bare den vi kan se i butikken.

Situationen vi har nu er mere end vi nogensinde har oplevet, vi skal stå sammen og jeg har besluttet mig for, at gå på gaden for at handle – Rønne er den dejlig handelsby med mange skønne forretninger. Det skulle den gerne bliver ved med. For vores egen skyld, og for det Bornholmske samfunds skyld.

1437 har for Rønne Handelsstands Forening produceret et TV spot efter en idé som Christine Werner fik – den er sendt ud på TV2 Bornholm og på Facebook, men den kan ikke stå alene.

Forbrugerne skal stemme med fødderne og det ville være skønt om forretningerne kunne se forbrugernes opbakning med en øget tilstrømning af kunder. Og det ville være skønt om der ville dukke nogle ressourcestærke forbrugere op, der kunne skubbe på med egne initiativer. Redskaberne findes, de sociale medier er perfekte til det. NU er altid er godt tidspunkt, ikke?

#støtlokalt

Relaterede blogindlæg

Leave Comments