fbpx

Historien om et identitetsskifte

 

Mobylife website

Sammenlægning af virksomheder er en krævende øvelse. Skandinaviens største reparatør af mobiltelefoner har gennemgået et navne- og identitetsskifte, hvor 3 store markedsledere i hvert deres skandinaviske land nu er samlet i én virksomhed, der udfører omkring 1,2 mio. mobilreparationer om året.

Opgaven var:

At skabe et nyt navn, der også kunne indeholde fremtidige nye arbejdsområder, og at udvikle et logo, der kunne pege fremad med alt hvad en moderne virksomhed har brug for til en digital tilstedeværelse med profilering nationalt og internationalt.

Fase 1

Finde et nyt navn

600 medarbejderne blev spurgt om deres forslag til nyt navn. Vi anvendte et internetbaseret analyseprogram til at køre processen og benyttede samtidigt lejligheden til at stille medarbejderne en række spørgsmål. Det væltede ind med forslag. De man­ge kommentarer dokumentrede et stort engagement, og ledelsen kunne hente værdifuld inspiration.

Valget af det nye af navn skulle også kunne registreres og domæneregistreres, hvilket er en udfordring. Rigtig mange navne er taget og registreret i speku­la­tion, og så skal navnet også kunne sikres internationalt.

Det nye navn skal afspejle virksomheden, som den ser ud i dag, have indbygget fremtid og afspejle en dynamisk og moderne virksomhed, hvor den tekniske udvikling spurter afsted. Der var en lang ønskeliste, som skulle opfyldes og indarbejdes.

Inspireret af de mange input fra medarbejderne udviklede vi navnet Mobylife med en tagline: Making Mobility Work.

Fase 2

Designprocessen

Da navnet var blevet godkendt, startede vi vore designstudier, der førte til at vi udviklede designs på 3 overordnede profiler. Ledelsens valg var enstemmigt og faldt på vores favorit.

Det nye skulle igennem en lakmusprøve, og vi satte en filterproces op for at afprøve de mange forskellige forhold et logo skal indgå i. Tryksager, aviser, internet, biler, facader, beklædning osv. identiteten skulle bevares i de farvenuancer, som uvægerligt opstår, når man skal fremstille logoet på så mange materialer, som tilfældet er.

Det er en vigtig balance at skabe en desingmanual, der dels giver anvisninger om anvendelse, og dels giver frirum for at skabe nye uforudsete sammenhænge nationalt. Marketingafdelingerne i landene skal kunne bruge designmanualen som et værktøj i samarbejde med deres leverandører - uden at skulle spørge i hovedkvarteret hver gang. De skal have frihed til at agere og handle hurtigt.

Mobylife POS RGB tagline

Første version af designmanual

Filteropgaven førte til en første version af en designmanual, og vi gik i gang med at udvikle designløsninger.

Definering af de områder, så vi kunne skabe det virksomheden havde brug for i sit daglige arbejde.

Valg af typografi, der kan anvendes på computere, på website og intranet og i tryksager. Typografiske regelsæt, som er logiske, lette at arbejde med og få et smukt resultat med.

Designmanualen omfattede logoforklaring og anvendelse samt templates til: Brevpair, visitkort, rapporter, digital kommunikation, biler, PowerPoint præsentationer, websites og intranet, newsletter, butiksdesign, udstillinger og skilte.

mobylife rie visitkort designmanual

Logoet leveres et smil, en smily og vi skabte en lille taleboble, som kan monteres og udsende en kort positiv meddelelse til anvendelse i mange forskellige sammenhænge.mobylife kop hbg 

Her er nogle eksempler på produktionerne:

Mobylife website

Website, udvikling af design og opbygget i CMS systemet Joomla, hvor vi har vores højeste ekspertise. Websiten er modulopbygget og skabt til 5 eller flere sprog. Tekstkoncept for kommunikationen, skrivning af tekster på dansk og engelsk, oversættelse foretaget af vores egne modersmålsoversættere i Norge, Sverige og Finland.

Afholdelse af webmasterkursus i vedligeholdelse og opbygning af nye sider, så virksomheden bliver selvkørende, tilkobling af hotline-assistance, så 1437.dk kan bistå med opgaveløsning og trubleshooting.

new google logo 2015Søgemaskine-optimering mod Google på en række søgeord, så man også kunne finde Mobylife på de gamle virksomhedsnavne.

Mobylife intranet

Intranet, udvikling af platform i CMS systemet Joomla, et driftsikkert, modulopbygget CMS-system der på verdensplan er downloadet over 50 millioner gange, heriblandt af Peugeot, IKEA, eBay, MTV, Heathrow lufthavn, det britiske forsvarsministerium og mange andre – faktisk omkring 2,8% af alle websites i verden. Joomla er et robust og gennemprøvet grundsystem, og vi kan anvende vores ekspertise og den erfaring vi har opbygget. Vi kan for små beløb købe tillægsmoduler og facil­­iteter, som vi tilpasser og herved undgår usikre udviklingsforløb.

Der er over en halv million udviklere, så vores kunde kan altid finde en udvikler som kan overtage vedligeholdel­sen og udbygningen uden at skulle begynde forfra. Vi tilbyder også assistance med hotline og instruktion i anvendelse.

mobylifeskilt2Skiltning, til 6 nordiske afdelinger, tilpasning af lokale forhold, udarbejdelse af grafisk underlag, opmålning, fremstilling og montering.

Designmanual med links til templates placeret på virksomhedens intranet med brugerstyring, så alle, der har brug for logos og templates, kan downloade direkte.

Mobylife lagkageLaunch, folder med informationen om alt det nye,  og breve til leverandører, e-newsletter, filmpræsentation til medarbejdere, der præsenteredes synkron på alle virksomhedens lokationer.

Moblylifes egen lagkage. Abrikos, creme, knuste makroner og flødeskum med grøn marcipanovertræk.

Vision, mission og definering af values.

De nye ejere havde visionen og definerede missionen. 1437.dk bidrog med at skrive formuleringsforslag, som virksomheden så arbejdede videre på. De blev det nye afsæt, values blev også defineret. Inspiration til values kunne man blandt andet finde i navneundersøgelsens kommentarer. Medarbejderne havde mange ønsker til virksomheden og udtrykte, hvad de synes, man skulle fastholde.

Vision

Making Mobility Work

As your mobile life evolves at high speed, we push the limits for services, repairs and logistics.

Mission

Mobylife provides innovative end-to-end solutions and seamless services for users of mobile devices.

  • We deliver an uncompromising job every time, in order to make everything about life with mobile devices simpler through our one-point-of-contact and straightforward mind-set.
  • We add value to the process by providing a chain with no weak links, consisting of skilled staff, competitive pricing, effective feedback and speedy deliveries.

Values

The customer comes firstThe customer comes first

Our job is to satisfy our customers and we help each other to achieve this.
 

Discipline uncompromising qualityDiscipline & uncompromising quality

Every day we work with discipline to deliver uncompromising quality and high delivery speed.
 

Respect for one and allRespect for one and all

Our work is based on respect and trust of colleagues, management and customers.

Always moving forwardAlways moving forward

We will continue to develop, change and grow – this comes naturally to us in everything we do.
 

Service with a smileService with a smile

Our approach is unpretentious and welcoming and there is always room for a smile.
 

1437.dk har kørt processen fra a-z, kontakt os, hvis du skal have ny logo, ny digital platform og udvikling af et nyt afsæt til din virksomhed, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. 

“Nær­vær­ende, vedhold­ende og prof­es­si­onel­le”

Rie Bacher Kejser

Rie Bacher Kejser er Head of Group HR & Communication hos Mobylife. Hun var en central del af ledelsen i forbindelse med fusionen, der første til dannelsen af den nye koncern, og var dermed også i tæt kontakt med 1437.dk under hele forløbet.

 ”Jeg kendte ikke 1437.dk på forhånd, så jeg kunne danne mig et frisk indtryk af bureauet, da vi gik i gang med at forberede virksomhedsfusionen og brugte 1437.dk som samarbejdspartner,” fortæller Rie Bacher Kejser. ”Jeg fandt det imponerende, at de meget hurtigt demonstrerede en god forretningsforståelse, og at de med det samme – og igennem hele forløbet – forstod at holde fast i dét, der var essensen i vores nye, store virksomhed.”

Det var tre store mobilreparatører, der skulle fusionere, og derfor blev der gennemført en række analyser, ligesom en af de første, store opgaver var at udvikle et navn. HR- og kommunikationsansvarlig Rie Bacher Kejser husker det som en spændende proces:

”Forarbejdet og hele arbejdet med at finde det nye navn var en intens proces, hvor jeg oplevede, at folkene fra 1437.dk var vedholdende og igennem hele forløbet insisterede på, at idéer og beslutninger skulle hvile på et solidt grundlag. Det er ikke nogen skovtur at fusionere tre meget forskellige virksomheder fra forskellige lande, og her var netop vedholdenheden med til at holde processen på sporet.”
 

Overraskende kreative løsninger

Netop på grund af det solide forarbejde byggede bureauets endelige bud på navn og grafisk identitet på et stærkt fundament, selv om løsningerne på mange måder også overraskede kunden, da de blev præsenteret.

Rie Bacher Kejser: ”Både navn og logo var overraskende, men på den gode måde! Der var forbløffende hurtigt opbakning til både navn og grafisk linje, da det var vedtaget, også selv om løsningen sprængte de traditionelle rammer med blandt andet en smiley i logoet. Men det er jo præcis dét, man har et bureau til.”

Ud over navn og logo var 1437.dk også involveret i at formulere den nyfusionerede virksomheds værdisæt, mission og vision, ligesom hele det kreative udviklingsarbejde resulterede i udarbejdelsen af en designmanual, så de gode takter kunne fortsætte, og man kunne være sikker på et konsistent udtryk i alle former for kommunikation.
 

Udrulning fulgte den lagte linje

”Som sagt vil jeg karakterisere 1437.dk med ord som autentiske, nærværende, professionelle og vedholdende, og der blev god brug for de kvaliteter, da vores nye design- og kommunikationslinje skulle foldes ud,” fastslår Rie Bacher Kejser. ”Bredden i opgaverne var enorm, for det rakte fra papirlinje over hjemmeside til skiltning, intranet og meget mere. Med fare for at gentage mig selv vil jeg sige, at folkene fra 1437.dk også her formåede at holde fast i det væsentlige, så ressourcerne blev brugt fornuftigt.”

Med en hel organisation i opbrud og mange bolde i luften på én gang er der altid en stor risiko for, at selve udrulningen kan volde problemer. Alle involverede bidrog til, at Mobylife kom i mål og kunne markedsføre sig som Nordens største på sit felt bagefter. Og Head of Group HR & Communication Rie Bacher Kejser kunne bagefter konstatere, at hun kendte 1437.dk langt bedre, og at hun var imponeret over indsatsen. Hun siger afslutningsvis:

”Med 1437.dk er det sådan, at ’what you see is what you get’. Der er ikke så meget smartness, men masser af nærvær og orientering mod at skabe resultater. De forstår kundens forretning, bruger ressourcerne fornuftigt og forstår at holde fast i det væsentlige, også i meget komplekse processer.”

Rie Bacher Kejser er Head of Group HR & Communication hos Mobylife

De er altid fleksible og tilgængelige

"Samarbejdet med 1437 fungerer godt, og vi sætter pris på, at de er så fleksible og tilgængelige." Ordene stammer fra Matilda Glave, som er Chief Marketing Officer for den nordiske kæmpe inden for mobilreparation, Mobylife.


For Mobylife arbejder 1437.dk i dag som et content management-bureau, hvor det primært er indhold til hjemmesiden, bureauet bidrager til. Hjemmesiden er så også virksomhedens med afstand vigtigste kommunikationskanal, da Mobylife arbejder med mobilreparation og bruger hjemmesiden som portal for kunder og partnere.

"Vores hjemmeside er et vigtigt omdrejningspunkt for vores forretning, da den ikke alene brander Mobylife, men også er stedet, hvor man opretter og følger reparationer, logger ind som partner og i det hele taget følger med i, hvor langt ordren er kommet," forklarer Chief Marketing Officer Matilda Glave fra Mobylife.

Det er i den forbindelse, at virksomheden bruger 1437.dk til content management, opdateringer, nye billeder, oversættelse af tekster og generel vedligeholdelse af hele websitet, der er udviklet og bliver drevet på Joomla-platformen. Og da Mobylife er vant til at sætte handling bag ordene, er det vigtigt at kunne rykke hurtigt.

Det er som at arbejde med venner

Den marketingansvarlige hos Mobylife kan se fordelen ved at have et mindre bureau til en lang række af de opgaver, der kræver hurtig handling. Matilda Glave: "Dennis og Peter er meget tilgængelige, og de er simpelthen altid til at få fat på. Det er vigtigt for os, når vi gerne vil være kundevendte og reagere hurtigt på ændringer."

Og så fremhæver hun bureauets uformelle måde at arbejde på: "Samarbejdet er lige ud ad landevejen. Det er jo ligesom at arbejde med venner, for kommunikationen fungerer meget uformelt, og det gør det lettere i hverdagen. Hos 1437 er de med til at udvikle på vores hjemmeside, og så står for meget af den løbende opdatering, og det gør de godt."

Endelig lægger Matilda Glave fra Mobylife også vægt på, at 1437.dk bidrager på designfronten, når der skal udvikles nye tiltag til hjemmesiden, og at de aktivt bidrager med nye idéer til forretningen. Det sidste har bureauet gode forudsætninger for at gøre, for det var aktivt engageret i den fusion, der i 2014 resulterede i Mobylife.

"Vi har Mobylife helt inde under huden"

For at forstå det engagement og den indsigt, som 1437.dk har i dagens Mobylife, skal vi tilbage til sommeren 2014, hvor reparation og service af mobile enheder i Norden var opsplittet og stærkt konkurrencepræget. I alle de nordiske lande var seriøse reparatører trængt af små, uofficielle reparatører, og det fik tre af de store aktører til at gå sammen på tværs af grænserne.

"I Norge havde vi Deltaservice, i Finland var der Optima Service, og så dækkede Telecare Service både Danmark og Sverige," forklarer direktør Dennis Wraamann fra 1437.dk. "De planlagde en storfusion på tværs af landene for at skabe en nordisk kæmpe inden for reparation og service af mobile enheder, der kunne tage kampen op med det uoriginale marked."

For 1437.dk var det en ønskeopgave. Dels fik bureauet mulighed for at være med helt fra starten af de første, strategiske overvejelser om fusionen. Dels skulle hele repertoiret af discipliner i brug for at få den nyfusionerede virksomhed godt fra start. Som Dennis Wraamann forklarer det:

"Vi skulle udvikle et nyt navn, en ny designprofil, en designmanual, en website og hele den øvrige vifte af ting, som en nyetableret virksomhed har brug for på et dynamisk og konkurrencepræget marked. Det var en stor mundfuld og en kæmpe udfordring, men det var samtidig meget tilfredsstillende at være med helt fra starten. Det forklarer også, hvorfor vi stadig den dag i dag har Mobylife under huden og kan reagere hurtigt og fleksibelt, når der er nye opgaver."

Se selv: Mobylife.dk

Mobylife butik

Stolt partner til Folkemoedet logo